ADAS Nyhetsbrev oktober 2023

MAMA ZOYA, BELARUS 
– ”…andlös teater”

Nypremiär på Konstepidemin 23 november! Spelas därefter 24 november, 2, 3, 4, 5, 7 och 8 december

Äntligen nypremiär för vår helaftonsuppsättning Mama Zoya, Belarus. Tillsammans med kollegor i exil berättar vi historien om en ung kvinnas kamp för sina drömmar i den patriarkala sovjetrepubliken Belarus. Vi får följa den hårt arbetande Zoya från efterkrigstidens 50-tal till 90-talets perestrojka där hon gör uppror och efter många misslyckanden skapar sig ett liv där både hoppet och kärleken kan överleva. I en lekfull fysisk gestaltning, med nyskriven musik och dokumentärt material kastar vi oss mellan allvar och humor och gestaltar en del av Belarus historia genom en kvinnas liv och öde.

Boka biljett på Kulturpunkten!

Spelas också på turné under hösten:
25/11 – Regionteater Väst, Borås
28/11 – Lidköpings Folkets Hus
30/11 – Uddevalla Folkets Hus

”…med rockkonsertens energi berättas historien… som ingen kan vara oberörd av /…/ ett imponerande arbete /…/ ett möte mellan olika kulturella världar som försatt sig i ett viktigt samtal med varandra, på såväl ett mänskligt, politiskt som konstnärligt plan.” – Kjerstin Norén, Alba

”…andlös teater /…/ de skapar med sitt språk och sitt uttryck olika identiteter och skeenden utan att för en sekund förlora trovärdigheten i det Zoya vill berätta eller det hon representerar”
– Kai Martin, kaimartinblog

”…skärpan i budskapet om människors rätt till självbestämmande och respekt går inte att ta miste på” – Mats Hallberg, Kulturbloggen


AFTER WORK & ARBETE I UTVECKLING PÅ GIBCA EXTENDED

I samband med GIBCA öppnar vi under en kväll dörrarna till en work-in-progress med Annika B Lewis och Fia Adler Sandblad. Med sin gemensamma rot i Sören Larssons teaterakademi har de sedan 1987 utvecklat ett sceniskt samarbete som rönt stor uppskattning. ”Beckettkänsla, poesi, förundran” skrev Theresa Benér, ”…fascinerande…direktkontakt med våra okända, primitiva delar” skrev Lis Hellström Sveningson, om verket Your Body Isnt Just You från 2020. 
Temat är också nu människan utelämnad till sig själv som försöker skapa mening i en omänsklig värld. Drastisk humor och svärta möter kaos och livets extatiska möjligheter i ett sceniskt rum som också har plats för stillhet och skörhet.  
Välkomna till en offentlig arbetsdemonstration i form av en after work på Konstepidemin. Det blir en presentation av sceniskt material och tid för samtal, reflektion och fika. Fri entré!

Tid: Fredag 3 november kl 18.30–19.30
Plats: ADAS teaterateljé (201), Konstepidemin


AGAMEMNON
Premiär 10 mars på Konstepidemin

ADAS teater har alltid älskat att arbeta med de historiska perspektiven. Vi har inspirerats av urgamla texters mångbottnade lager av samlad visdom och försök att fånga komplexa mänskliga frågeställningar.

Under 2021 började vi tillsammans med en av medlemmarna i legendariska Roy Hart Theatre (Frankrike) undersöka hur vi skulle kunna ta oss an Aischylos 2500 år gamla tragedi Agamemnon. Vi frågade oss hur vi med det specifika röstarbetet skulle kunna närma oss tragedin så att den blir både begriplig och rik på innebörder för oss här idag.  

I Agamemnon är världen förfärlig och inte olik vår. Vreden har gått överstyr och makten drivs av personliga, blodtörstiga övertygelser. Vår uppsättning görs i ett intimt format där åskådarna ledsagas in i den antika världen. Det är hon som känner människorna, körledarinnan, som är vår berättare och som också gestaltar dramats olika roller.
Den antika tragedin är det härskande våldets logik och vår oförmåga att frigöra oss från de historiska oförrätter som driver oss. Krigen fortsätter att finnas inte bara omkring oss men också inom oss. 

Uppsättning i regi av Ian Magilton tar spjärn i en fysisk och vokal gestaltning där nyskriven musik och ljudbilder bär handlingen.

”Tragedy slow things down by confronting us with what we do not know about ourselves: an unknown force that unleashes violent effects on us on a daily basis. Such is the terrifying presence of the past /…/ We might think that we are through with the past, but the past isn’t through with us.”

Simon Critchley, professor i filosofi på New School for Social Research i New York och författare till boken Tragedy, the Greeks, and Us (Pantheon/Profile Books, 2019)


FRANSK KÄRLEK ROSTAR ALDRIG
Två sista föreställningarna på Konstepidemin 24/10 och 28/10

En chanson–varieté med Fia Adler Sandblad, Ola Karlberg & Jonas Franke-Blom som tolkar och sjunger på svenska. Med låtar av Jacques Brel, Edith Piaf, Barbara, Gilbert Becaud m.fl. tar vi oss tillsammans med publiken in i kärlekens kraftfulla och sköra väsen. Välkommen till en helkväll med trerättersmiddag på Restaurang Husette följt av föreställning!

Boka biljett på Kulturpunkten

Spelas också på turné under hösten:
8/11 – Kulturhuset Spira, Jönköping
9/11 – Kulturhuset Röda Kvarn, Sävsjö
11/11 – Gislesalen, Gislaved
12/11 – Gummifabriken, Värnamo
13/11 – Missionskyrkan, Vetlanda
14/11 – Olsbergs arena, Eksjö
15/11 – Kulturhuset Pigalle, Nässjö
16/11 – Stadshuset, Tranås


ADAS TEATER OCH KULTURPOLITIKEN

Efter pandemiåren trodde vi att det skulle lätta för scenkonsten. Istället möttes vi av minskade statliga medel. Arrangörernas pengar, som de skulle köpa våra föreställningar för, har dragits in och den politiska retoriken pekar ut oss som bortskämd, världsfrånvänd kulturelit. 
Tillsammans med ett tiotal kollegor i hela Sverige har Fia Adler Sandblad arbetat för att få upp frågan om en långsiktig och hållbar kulturpolitik på den politiska dagordningen. Den 1 september genomfördes tre tysta minuter och en ljusmanifestation längs Avenyn.
Nu fortsätter vi arbetet med att samtala för att sprida kunskap om hur scenkonstnärers drivkrafter, villkor och arbetsförhållanden ser ut. Vi skriver också till regeringen och till statliga myndigheter för att ge dem mer kunskap om hur deras förslag drabbar oss och fältet. 
Vi är inte mer bidragstagare än tandläkare, sopåkare eller andra yrkesgrupper som är bekostade av allmänna medel. De flesta arbetar oerhört hårt för att skapa bra och tillgänglig scenkonst som vi vet betyder mycket för att skapa gemensamma rum för upplevelser bortom dem som de kommersiella krafterna och vardagen kan erbjuda. 
En eloge till alla de politiker som står emot de hårt blåsande krafterna som vill nedmontering av kulturlivet. Inte minst här i Västra Götalandsregionen har den politiska ledningen visat att man vill främja ett fortsatt starkt konst och kulturliv för samtliga medborgare i regionen. På Konstepidemin har vi också haft besök av några av kommunens kulturpolitiker i residens som vi samtalat med. Så glädjande!

Arbetaren 28.08.2023 – ”Det som händer i Norrköping händer över hela Sverige”

GP 01.09.2023 – Ljusmanifestation längs Avenyn för kulturen 

GP 24.08.2023 – Finns det fortfarande plats för kulturen? 

GP 17.08.2023 – Få Göteborgsaktörer sluter upp i manifestationen för kulturen

SVT 01.09.2023 – Manifestation för kulturpolitik – håller tre tysta minuter: ”Jag tillhör den bortskämda kultureliten”

En skön höst önskas ni. Hoppas att vi ses.